Wat is Pilates?

Pilates is een bewegingsmethode ontwikkeld door Joseph Pilates tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het doel van zijn methode was om het revalidatieprogramma voor oorlogsveteranen te verbeteren. Door het grote succes is Pilates inmiddels wereldwijd bekend geworden. De reeks van oefeningen die je uitvoert op de mat of andere Pilates apparaten dragen bij aan meer algehele kracht en flexibiliteit. Ook ga je de dieper gelegen spieren ontdekken die zorgen voor meer balans en stabiliteit, waardoor de kans op blessures enorm afneemt. Er zijn een aantal basisprincipes die centraal staan; ademhaling, concentratie, flow, coördinatie, controle en centering. Al deze basisprincipes vind je terug in iedere Pilates les en dragen bij aan een verbeterde connectie tussen lichaam en geest.

Voor wie?

Pilates is een effectieve methode geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd of ervaring. Zo zijn er verschillende doelgroepen die er extra veel baat bij hebben; onder andere mensen met blessures of klachten door slechte houding, zwangeren, professionele dansers en sporters. Door de individuele aandacht die je krijgt bij Marina Moves wordt elke sessie op maat gemaakt zodat jij jouw eigen doelen kunt behalen.

“One of the major results of Pilates is gaining the mastery of the mind over the complete control of your body”.

Sporters/dansers

De afgelopen jaren is Pilates bewezen een effectieve methode te zijn voor veel verschillende sporten. Daardoor wordt Pilates tegenwoordig wereldwijd steeds vaker toegevoegd aan het trainingsprogramma van (top)sporters en dansers. De focus kan liggen op een specifiek onderdeel waarin je jezelf zou willen verbeteren. Of er kan worden gefocust op verbetering van algehele kracht, coördinatie en flexibiliteit. Hierdoor verbeteren de prestaties op de baan, het veld of op toneel en is er minder kans op blessures.

Reformer Pilates in de Pilates studio in Breda

Herstel na ziekte of blessure

Ben je aan het herstellen van een langdurige ziekte (zoals bijvoorbeeld Covid) of blessure dan is Pilates uitermate geschikt. Wij kunnen specifieke oefeningen doen die veilig zijn voor jouw lijf en die bijdragen aan het herstel. Deze oefeningen kunnen langzaam worden uitgebreid tot je weer op volledige krachten bent. Dan is het belangrijk om die kracht te behouden. Bovendien is behouden beter dan genezen! Ook dan is het dus van belang om Pilates oefeningen te blijven doen.

Pre/post nataal

Zwangerschapspilates is een verantwoorde manier van trainen tijdens je zwangerschap. Samen werken we namelijk aan het behouden van de kracht in je lichaam naarmate je buik groeit. Vaak ontstaan er rug- en/of bekkenklachten gedurende deze periode. Maar door middel van bewuste oefeningen kunnen wij het lichaam tijdens deze 9 maanden sterk houden. Tevens zullen deze oefeningen bijdragen aan een voorspoedige bevalling. Tijdens de zwangerschap moeten sommige bewegingen echter vermeden worden. Daarom zijn de 1 op 1 lessen uitermate geschikt; we passen de sessie aan op jouw niveau. Na de bevalling (minimaal 6 weken) kunnen we samen een programma opstellen om lichaam (en geest) weer op krachten te laten komen.

Senioren

Hoe ouder we worden, hoe meer slijtage er ontstaat tussen de ruggenwervels en gewrichten. Dit kunnen we tegengaan door de juiste spieren te ontwikkelen en te trainen. Dit draagt bij aan een betere lichaamshouding waardoor de kans op slijtage aanzienlijk verminderd wordt. Naast het trainen van spieren kunnen we ook de botten versterken met Pilates, waardoor de kans op botbreuken afneemt. De versterking van de botten is erg belangrijk vooral voor mensen met osteoporose. Zoals Joseph Pilates zei: “You are only as young as your spinal column”. Wie wil er nou niet gezond en fit oud worden?

Reformer Pilates 1 op 1 lessen Breda

“De zwangerschapspilates lessen van Marina waren een cadeau voor mezelf maar ook echt voor mijn lijf. Het heeft me geholpen me sterker te voelen tijdens mijn zwangerschap en zeker ook in de laatste maanden wat ontspanning te vinden en met vertrouwen de bevalling tegemoet te zien. Ze heeft een ontzettend prettige open houding en luistert heel goed naar wat je nodig hebt. Een aanrader!”

Sarah van Sonsbeeck

“Marina is een buitengewoon kundige lerares die met plezier en geduld haar kennis overbrengt. Marina is zeer precies en in staat om heel goed uit te leggen wat belangrijk is in Pilates en hoe je de oefeningen goed uit voert.”

Karin Bos